بهترین زمان برای ریمپ خودرو2022-02-16
ریمپ خودرو چگونه انجام میشود ؟ 0 تا 100 نکات کریمی تیونینگ
تمامی خودروهای داخلی اعم از 206، پژو 405، پژو پارس و انواع خودرو های خارجی مانند ماکسیما، رنو مگان، آمیکو آسنا توربو و اتمسفر و …. در حالی که خودروهای یورو ۴ به بالا نیز مجبور به استفاده از این بنزین می باشند و دقیقا استفاده از سوخت یورو۲ برای اتومبیلهای یورو ۴ به بالا سبب آسیب های طولانی مدت و سنگین می شود. پس به زبان خیلی ساده ریمپ یعنی تغییرات چارچوب های اصلی کارکرد یک اتومبیل به منظور دستیابی قدرت بیشتر با رعایت اینکه اتومبیل از استاندارد خود خارج نشود. خیر ما در این دوره حتی نکاتی را آموزش داده ایم که در بخش های عیب یابی سیستم سوخت رسانی و ریمپ هم استفاده می شود که شاید با چندین سال تجربه هم نتوان به این نکات رسید. ویمکس قوی ترین دستگاه دیاگ ایرانی برای ریمپ می باشد که اجازه دسترسی به جداول ایسیو و برنامه ریزی آن ها را به ما می دهد. در این بخش با قسمت های مختلف منوی ریمپ و تیونینگ دستگاه دیاگ ویمکس آشنا می شوید و نکات ابتدایی ریمپ با این دستگاه را یاد می گیرید.
جدول معایب و مزایای انواع ریمپ خودرو
با این حال، تغییرات در توان موتور و کارایی ممکن است به نحوی تأثیر داشته باشند. تمامی این اطلاعات را دادیم به اینجا برسیم که مثلا اگر یک اتومبیلی 100% قدرت داشته باشد،کارخانه خودروسازی، برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی خود، آن را روی 70% تنظیم میکند. پس ما میتوانیم از 30 درصد باقی مانده قدرت یک موتور نیز بصورت استاندارد استفاده کنیم بدون اینکه فشاری روی موتور اعمال کنیم. طبق اعلام سازمان استانداردهای جهانی، خودروسازها هرسال موظف به رعایت قوانین آلایندگی سختگیرانه تر نسبت به سال گذشته هستند. این یک چالش همیشگی برای خودروسازها می باشد که همیشه باید تکنولوژی خودروهای خود را طوری تنظیم کنند که همزمان با قدرت بالا، مصرف سوخت و آلایندگی پایین تری نسبت به خودروهای قدیمی تر داشته باشد. مجموعه نکست استپ با کادری مجرب و متخصص از جوانانی با پشتکار بالا، و دارای مدارک بینالمللی و با سابقه از سال ۱۳۹۳ کارخود را آغاز نموده است.
با این حال، قبل از ریمپ کردن خودرو، نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و بهترین نتیجه را از این فرآیند بگیرید. با تنظیم دقیق و بهینه عملکرد موتور، اجزای خودرو مانند شمعها، انژکتورها، و سیستم اگزوز عمر طولانیتری خواهند داشت. در نهایت، ریمپ خودرو میتواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند، اما باید با دقت و آگاهی انجام شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. ریمپ کردن میتواند راهی مؤثر برای بهبود عملکرد و افزایش لذت رانندگی از خودرو شما باشد. با این حال، قبل از انجام ریمپ، باید مزایا و معایب آن را به طور کامل در نظر بگیرید و از یک تیونر معتبر و متخصص استفاده کنید. بنابراین، برای دستیابی به بهترین نتیجه و جلوگیری از هر گونه خطر، توصیه میشود که فرآیند ریمپ خودرو تنها توسط مراکز معتبر و با تجربه انجام گیرد.
همچنین، در خودروهایی که نیاز به سوخت با عدد اکتان بالا دارند، ریمپ میتواند تنظیمات موتور را بهگونهای تغییر دهد که عملکرد مطلوب با سوخت معمولی نیز فراهم شود. در کشورهای مختلف، استانداردهای سختگیرانهای برای کنترل آلایندگی خودروها وجود دارد و هرگونه انحراف از این استانداردها ممکن است منجر به رد شدن خودرو در معاینه فنی شود. ریمپ کردن، اگر به درستی انجام نشود، ممکن است باعث افزایش میزان آلایندهها شود. این افزایش به ویژه در خودروهای با سیستمهای قدیمیتر یا در صورت تنظیمات نادرست ممکن است بیشتر قابل توجه باشد. تغییرات در ترکیب سوخت و هوا یا افزایش قدرت موتور ممکن است مصرف سوخت را افزایش داده و در نتیجه سطح انتشار گازهای گلخانهای را نیز بالا ببرد.
ابزارهای پیشرفتهتر مانند KESS یا K-TAG نیز میتوانند برای خودروهای خاص مفید باشند. افرادی که در این حوزه مهارت دارند، میتوانند به طور متوسط از هر پروژه درآمد قابل توجهی کسب کنند. علاوه بر این، ارائه خدمات باکیفیت و جلب اعتماد مشتریان میتواند باعث ایجاد مشتریان وفادار و افزایش درآمد شود. شما می توانید با مراجعه به کانال سهیل تیونینگ در آپارات این دوره آموزشی و ویدیو های دیگر ما را در زمینه ریمپ و تیونینگ خودرو را ببینید. دوره رایگان ریمپ در حال ضبط می باشد و تا انتهای بهمن ماه سال ۱۴۰۳ آماده پخش می باشد. در دوره های آموزشی ریمپ ایسیو و تعمیرات آن، سرفصل های مختلفی آموزش داده می شود.
در سهیل تیونینگ، با استفاده از جدیدترین فناوریها و تجهیزات پیشرفته، توان و عملکرد خودروهای شما را به بالاترین سطح ممکن میرسانیم و تجربهای متفاوت از رانندگی را برای شما به ارمغان میآوریم. ریمپ کردن یک فرآیند مهم در دنیای خودروها است که به تغییر تنظیمات نرمافزاری موتور خودرو به منظور بهبود عملکرد و مصرف سوخت میپردازد. با تغییر در نقشههای ECU، میتوان پارامترهای مختلفی را بهبود بخشید؛ هرچند این فرآیند دارای مزایای متعددی است، اما ریسکها و معایبی نیز به همراه دارد. ریمپ یک انتخاب جذاب برای کسانی است که به دنبال عملکرد بهتر خودرو هستند، اما پیش از اقدام به این کار، باید تمامی جنبههای آن، بهطور کامل بررسی شود. در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم. در صورت بروز هر نوع اتفاق ناگوار و خراب شدن خودرو در هر جای جای کشور عزیزمان، می توانید از خدمات مجموعه امدادیاب هوشمند بهره مند شوید.
دورههای آموزشی، ویدیوهای آنلاین، و تمرین عملی از مهمترین ابزارها برای یادگیری هستند. در این روش هم قاب ایسیو باز نمی شود و برنامه ریزی مجدد ایسیو از طریق اتصال به پین های ایسیو صورت می پذیرد. در این روش برنامه ریزی یا پروگرام کردن ایسیو از طریق اتصال به پین های ایسیو صورت می پذیرد. در این روش با اتصال پروگرامر به فیش OBD (پورت دیاگ) اقدام به برنامه ریزی ایسیو می شود. در مورد زانتیا ۲۰۰۰ با ایسیو بوش MP5.2 می بایست حافظه فلش این ایسیو با مدل دیگری که قابل برنامه ریزی است تعویض گردد.
به دلیل افزایش پاشش سوخت و تغییرات تنظیمات موتور، موتور با فشار بیشتری کار میکند که در طولانیمدت ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب برساند. این آسیبها میتوانند شامل افزایش استهلاک و احتمال خرابیهایی نظیر سوختن واشر سرسیلندر باشند که هزینههای زیادی به همراه دارند. یکی از مهمترین دلایلی که افراد به ریمپ ایسیو خودرو روی میآورند، افزایش شتاب و توان موتور است. با ریمپ خودرو، تنظیمات انژکتورها بهگونهای تغییر میکنند که سوخت بیشتری پاشش میشود. این افزایش در سوخت رسانی، باعث میشود که شتاب خودرو به طور محسوسی افزایش یابد و رانندگی اسپرت تری تجربه شود.
اطلاعات استخراج شده به صورت فایلهایی ذخیره میشود که متخصصان از آنها برای اعمال تغییرات استفاده میکنند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، لنت ترمز مهمترین قطعه مصرفی در سیستم ترمز ماشین است. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، توصیه میشود که ریمپ فقط توسط متخصصین حرفهای و باتجربه انجام شود. آنها با استفاده از ابزارهای دقیق و دانش فنی، میتوانند تنظیمات ایسیو را بهگونهای انجام دهند که عملکرد بهینه موتور حفظ شود و از خطرات احتمالی جلوگیری شود. همچنین، قبل از انجام ریمپ، بهتر است که خودرو بهطور کامل بررسی شود تا مشکلات دیگر موتور شناسایی و رفع شوند.
در حالت عادی زمانی که اقدامات لازم برای تغییر نرم افزاری خودرو اگر توسط افراد کاربلد انجام شود، این فرایند به جز مزیت هیچ گونه معایبی نخواهد داشت. نرم افزار های مختلفی برای این منظور در نظر گرفته می شود، که فرد کارشناس می تواند با یک ارزیابی دقیق مناسب ترین گزینه را در اولویت قرار دهد. اما اگر جزء دسته دوم هستید، باید بگوییم که این علاقه می تواند شما را به یک ریمپ کار حرفه ای و متخصص تبدیل کند که اتفاقا این روزها، بازار کار خوبی برای آن وجود دارد. پس در دوره های آموزش ریمپ ایسیو شرکت کنید و تا می توانید، دانش فنی و تخصصی خود را درباره ریمپ، تعمیرات ایسیو، برق خودرو و… بالا ببرید. این جدول به طور کلی مزایا و معایب انواع مختلف ریمپ خودرو را بررسی میکند. ریمپ کردن موتور معمولاً به عنوان یک اقدام بهبودی بر روی عملکرد موتور انجام میشود و تأثیر مستقیم بر اولویتهای ایمنی خودرو ندارد.
پس از ریمپ، نیاز به استفاده از مکملهای اکتان و سوختهای با عدد اکتان بالا بهطور قابل توجهی کاهش مییابد. در بسیاری از موارد، رانندگان قادر خواهند بود از بنزین معمولی (با عدد اکتان حدود 87 تا 89) بدون اینکه با مشکل ناک زدن مواجه شوند، استفاده کنند. این بهویژه برای خودروهایی که در مناطق با کیفیت سوخت پایین یا در شرایطی که مکملهای اکتان بهراحتی در دسترس نیستند، بسیار مفید است. بهطور متوسط، با ریمپ ایسیو، نیاز به استفاده از سوختهای با عدد اکتان بالا تا 10 درصد کاهش پیدا میکند، که باعث کاهش هزینههای جاری و افزایش بهینهسازی مصرف سوخت میشود. یکی از بزرگترین معایب ریمپ خودرو این است که ممکن است گارانتی خودرو را باطل کند. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو و نمایندگیهای رسمی به تغییرات در ECU حساس هستند و این تغییرات میتواند موجب از بین رفتن گارانتی خودرو شود.
فشار بالایی که به لنتهای ترمز وارد میشود، بهمرور زمان این قطعات را دچار فرسایش میکند. بهخصوص اگر در محیطهای با شرایط آب و هوایی گرم و همچنین مسیرهای پرترافیک تردید کنید، سرعت فرسایش لنتها بهدلیل ساییدگی افزایش پیدا میکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان ریمپ ایسیو خودرو با ما تماس بگیرید. برای این نوع ریمپ، ایسیو از روی خودرو باز می شود و از برد GPT برای برنامه ریزی آن استفاده می کنیم. برای انجام ریمپ خودرو لازم است تا نرمافزار موردنظر با استفاده از لپتاپ و از طریق درگاه OBD به ECU منتقل شود.
ریمپ خودرو شاسی بلند – تغییرات مثبت خودرو شاسی بلند بعد از ریمپ
این کاهش در نیاز به مکمل های بنزینی باعث کاهش هزینههای مداوم راننده میشود. به علاوه، با کاهش مصرف مکملهای شیمیایی، تأثیرات منفی بر محیط زیست نیز کاهش مییابد. برای برطرف کردن این موارد شما نیاز به ریمپ ایسیو خودرو خود را دارید که تمرکز اصلی آن بر روی رفع ایرادات خاص نرم افزاری می باشد و دارای تاییدیه از کمپانی مادر می باشد. اما تمرکز ریمپ ایسیو بر بالا بردن توان و گشتاور اتومبیل است با این تفاوت که بدلیل تغییرات نامحدود در جداول کارکرد یک خودرو، احتمال عدم تایید از سمت کارخانه خودروساز برای این کار وجود دارد. ریمپ با بهینهسازی تنظیمات ECU، توان و گشتاور موتور را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد.
بررسی بی ام و M3 مدل ۲۰۲۵ – ترکیب قدرت و هیجان
مکمل های بنزینی بهویژه در خودروهایی که از سوخت با عدد اکتان پایینتر استفاده میکنند، کاربرد دارند و کمک میکنند تا از ناک زدن و آسیبهای ناشی از احتراق زودهنگام جلوگیری شود. ریمپ ایسیو خودرو که به عنوان تیونینگ ECU نیز شناخته می شود، فرآیند تغییر برنامه کامپیوتری در واحد کنترل موتور (ECU) خودرو برای بهبود عملکرد آن است. ECU بسیاری از جنبه های عملکرد خودرو، مانند تزریق سوخت، زمان جرقه زنی، و تقویت توربو را کنترل می کند. برای ایجاد تغییراتی در نحوه عملکرد موتور همانند افزایش شتابگیری و قدرت موتور در شرایط مختلف، ریمپ خودرو انجام میشود. در مواردی نیز بهبود ترکیب هوا به سوخت یا زمان جرقهزنی میتواند با استفاده از ریمپ خودرو انجام شود. توجه به این نکته ضروری است که در صورت تمایل به انجام ریمپ خودرو، این اقدام باید با در نظر گرفتن موارد ایمنی و تحت نظر افراد متخصص انجام شود و در حالت کلی نیز انجام ریمپ خودرو توصیه نمیشود.
به گزارش سایت طلا، بعضی از قطعات خودرو در سلامت فنی و راندمان ماشین نقش ایفا میکنند. در حالی که برخی دیگر از قطعات بهطور مستقیم روی امنیت جانی سرنشینان تاثیرگذار هستند. سیستم ترمز در هر خودرو از مجموعه قطعاتی تشکیل میشود که برخی از آنها مصرفی هستند و عمر مفید مشخصی دارند. با تنظیمات بهینه، فشار اضافی از روی موتور برداشته میشود و قطعات داخلی کمتر تحت استهلاک قرار میگیرند، که در نتیجه، عمر مفید موتور افزایش مییابد. در این روش ایسیو، از روی خودرو باز می شود و توسط برد KTAG دستگاه دیاگ ویمکس برنامه ریزی می شود. در این بخش تمامی نکات مربوط به این روش ریمپ را به صورت کامل توضیح داده ایم.
اما با انجام ریمپ ایسیو، میتوان تنظیمات موتور را بهگونهای تغییر داد که نیاز به استفاده از این مکملها کاهش یابد. در این فرآیند، متخصصین ریمپ میتوانند پارامترهای مختلفی را تغییر دهند، از جمله زمان جرقهزنی، میزان تزریق سوخت، و نسبت سوخت به هوا. برای مثال، زمان جرقهزنی میتواند بهگونهای تنظیم شود که موتور بهطور مؤثرتری با سوخت با عدد اکتان پایینتر کار کند، بدون اینکه دچار ناک زدن شود. علاوه بر این، ریمپ میتواند سوخترسانی موتور را دقیقتر و بهینهتر کند تا میزان سوخت مصرفی برای تولید قدرت مناسب کاهش یابد. «ریمپ خودرو» (Remapping) تغییرات نرمافزاری است که در برنامه ECU خودرو انجام میشود و با استفاده از این تغییرات نحوه کارکرد موتور تغییر میکند. ECU قطعهای سختافزاری است که با توجه به نرمافزاری که برای آن طراحی شده است، نحوه کارکرد موتور را کنترل و تنظیم میکند.
برای انتخاب نرمافزار صحیح، باید پارامترهای مختلفی مانند قدرت موتور، مصرف سوخت و نیازهای راننده مورد توجه قرار گیرد. در برخی موارد، نرمافزارهای اختصاصی برای برندهای مختلف خودرو موجود است که میتوانند بهترین عملکرد را برای هر خودرو فراهم کنند. ریمپ نه تنها باعث کاهش نیاز به مکملهای اکتان میشود، بلکه میتواند راندمان کلی موتور را در شرایط مختلف بهبود بخشد. با تنظیم مجدد پارامترهای موتور مانند زمانبندی جرقهزنی و تزریق سوخت، موتور قادر است قدرت بیشتری را با مصرف سوخت کمتر تولید کند. در شرایط خاص مانند فشردگی بالای موتور یا شرایط آب و هوایی خاص، ریمپ میتواند عملکرد موتور را بهینه کرده و از کاهش قدرت یا ناک زدن جلوگیری کند. البته در مواردی ممکن است تغییرات اعمال شده در نرمافزار خودرو با تغییراتی فیزیکی در خودرو همراه باشد.
ولی در حالت کلی با توجه به اینکه با استفاده از ریمپ در خودرو امکان استفاده از حداکثر توان موتور با قطعات فعلی میسر میشود، بنابراین معمولا نیازی به اعمال تغییراتی در اجزای خودرو نیست. از سویی دیگر با افزودن برخی قطعات برای کارکرد بهینه موتور ممکن است اعمال تغییراتی در نرمافزار ECU باعث تاثیرگذاری بهتر این قطعات در بهبود عملکرد موتور شود. پس از شبیهسازی و تحلیل دقیق دادهها، تکنسین با دانش فنی و تجربه خود، تغییرات لازم را در فایل ECU اعمال میکند. این تغییرات شامل تنظیم دقیق زمانبندی احتراق برای احتراق کاملتر و افزایش راندمان، تنظیم دقیق نسبت سوخت به هوا برای دستیابی به بهترین ترکیب سوخت و هوا، و دیگر پارامترهای حیاتی موتور است. همچنین، تنظیمات دیگر نظیر حساسیت دریچه گاز برای پاسخگویی سریعتر، محدودیتهای سرعت و دور موتور، و در خودروهای توربوشارژ، فشار توربو نیز میتواند با دقت تغییر کند.
از جمله آگاهی از وضعیت خودرو، انتخاب متخصص ریمپ، و درک تأثیرات آن بر مصرف سوخت و گارانتی. با رعایت این نکات، میتوانید از ریمپ خودرو خود بهترین نتیجه را بگیرید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. در فرایند ریمپ تغییراتی با توجه به موقعیت فعلی به صورت نرم افزاری بر روی چیپ اصلی اعمال می شود، در حالی که سوپر چیپ به قطعات الکترونیکی اطلاق می شود که در کنار ایسیو خودرو قرار می گیرد. سهیل تیونینگ با بیش از ده سال تجربه تخصصی در زمینه ریمپ و تیونینگ خودرو، به عنوان یکی از نامآورترین و معتبرترین مجموعههای این حوزه در منطقه شناخته میشود. ما با بهرهگیری از تیمی حرفهای از متخصصان و علاقهمندان به خودروهای اسپرت و لوکس، خدماتی در سطح استانداردهای جهانی ارائه میدهیم.
- بنابراین، برای دستیابی به بهترین نتیجه و جلوگیری از هر گونه خطر، توصیه میشود که فرآیند ریمپ خودرو تنها توسط مراکز معتبر و با تجربه انجام گیرد. {
- سعید عضو تیم سپهر در پروژه ساخت اولین خودروی خورشیدی داخلی بوده و سمت مشاور را در تیم طراحی ایسیو ملی دارد. |}
- اگر ضخامت لنت ترمز از یک چهارم اینچ کمتر باشد، موعد تعویض آن فرا رسیده است. {
- با استفاده از ریمپ می توان ایسیو خودرو که به عنوان واحد کنترل الکترونیکی است برنامه ریزی کرد و متناسب با شرایط موجود، تغییرات لازم را در اولویت قرار داد. |}
- با این حال، انجام این کار باید بهطور تخصصی و با استفاده از تجهیزات بهروز و توسط افراد مجرب انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود و از تمامی مزایای آن بهرهمند شوید. {
- علاوه بر آن باید بین مسافت 70 تا 120 هزار کیلومتر نسبت به تعویض دیسک ترمز اقدام کنید. |}
زمانی که ریمپ انجام میشود، در واقع تغییراتی در نرمافزار داخلی ECU انجام میشود. این موضوع میتواند نحوه عملکرد خودرو را در موارد متنوعی از قبیل میزان شتابگیری، مصرف سوخت و غیره تغییر دهد. بسیاری از افراد به دنبال ریمپ خودرو برای افزایش قدرت و شتاب خودرو هستند، اما هدف شما از این فرآیند ممکن است متفاوت باشد. آیا میخواهید مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید؟ یا شاید به دنبال افزایش عملکرد موتور در سرعتهای بالا هستید؟ تعریف هدف مشخص، به شما کمک میکند تا ریمپ بهینهای برای خودروی خود انجام دهید. معمولاً ریمپ ایسیو به منظور افزایش شتاب و عملکرد موتور خودرو انجام میشود، که این امر منجر به وارد آمدن فشار مضاعف به موتور خودرو میشود.
افزایش دمای کارکرد موتور معمولا در راستای افزایش راندمان حرارتی و کاهش تولید گازهای نسوخته توسط مهندسان اعمال می شود. اما در آب و هوای گرم و خشک ایران و با توجه به آلیاژ ضعیف به کار رفته در تولید پیشرانه ها و جنس ضعیف واشر سیلندر؛ می تواند به سوختن واشر سرسیلندر و تحمیل هزینه های هنگفت به مالکین منجر شود. عدم هماهنگی موتور با نوع بنزین، باعث ایجاد پدیده “ناک” (خامسوزی و احتراق ناقص بنزین در موتور) در آن می شود که صدایی شبیه به هم خوردن قاشق و چنگال ایجاد می کند. این مشکل را می توان با ریمپ ایسیو در انواع خودروهای با موتور معمولی و توربو برطرف نمود. اگر خودروی جدید خریداری کردهاید و به بهبود عملکرد و کارایی آن علاقه دارید، ریمپ کردن ممکن است مفید باشد. اما در انجام ریمپ کردن بر روی خودروی جدید، به دقت مقررات و توصیههای تولید کننده و گارانتی را رعایت کنید.
تعمیر ایسیو ایربگ – تعمیرات تخصصی ایسیو در کریمی تیونینگ
شغل ریمپ خودرو و برق کاری خودرو هر دو از مشاغل فنی و تخصصی هستند که نیاز به دانش و مهارت های ویژه ای دارند. ریمپینگ خودرو با بهبود عملکرد و کارایی خودروها می تواند درآمد قابل توجهی برای متخصصین این حوزه به همراه داشته باشد. از طرف دیگر، برق کاری خودرو با تقاضای بالا و فرصت های یادگیری مداوم، یکی از مشاغل پایدار و رضایت بخش در صنعت خودروسازی است. با این حال، هر دو شغل دارای چالش ها و خطرات خاص خود هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. خوشبختانه، اگر پس از ریمپ ایسیو از نتایج آن رضایت نداشتید، میتوانید به راحتی و بدون هزینه زیادی تنظیمات ایسیو را به حالت اولیه بازگردانید. این قابلیت برای افرادی که تمایل دارند بدون نگرانی از عوارض جانبی ریمپ خودرو را امتحان کنند، بسیار مفید است.
در این حالت زمانی که پدال ترمز را رها میکند، خودرو به سمت جلو حرکت میکند. در ادامه راننده میتواند با توجه به سرعت موردنیاز از پدال گاز و ترمز برای تنظیم سرعت خودرو استفاده کند. صاحب ماشینی که خودروی خود را ریمپ و تنظیمات ای سی یو را شخصیسازی میکند میتواند از حداکثر توان و قدرت پیشرانه استفاده کند. گفتنی است که اقدام به ریمپ ماشین کار دشواری است و نیاز به تخصص و مهارت دارد. ریمپ خودرو هزینههای مختلفی دارد که بستگی به نوع ریمپ، برند خودرو و کارگاه انتخابی دارد.
کاهش مصرف سوخت (برای صرفهجویی در هزینهها)
با تغییری که در این زمانبندی ایجاد میشود، راندمان موتور افزایش پیدا میکند. این تغییر با فرمانی که از ECU به عملگر مربوطه میرسد در سیستم سوپاپ متغیر انجام میشود. بنابراین با تعویض برنامه ECU با ریمپ کردن خودرو میتوان نحوه عملکرد سیستم سوپاپ متغیر و در نتیجه عملکرد موتور را تغییر داد. یکی از مواردی که با استفاده از ریمپ خودرو برای بهبود عملکردی موتور میتوان انجام داد، بهینهسازی سیستم سوخترسانی در خودرو است. برای اینکه قدرت مورد نیاز موتور برای حرکت خودرو در شرایط مختلف تامین شود، سوخت خودرو میبایست با نسبت بهینهای با هوا ترکیب شود.
قبل از انجام ریمپ شما باید بخش های مختلف را بررسی کنید و بعد تصمیم گیری کنید که ریمپ برای این خودرو مفید است یا خیر. شما می توانید با بررسی های قبل از ریمپ میزان استهلاک قطعات را متوجه شوید و با توجه به آن جداول را تغییر دهید. نمیتوانید در مسافتهای طولانی جلوی جوش آوردن خودروی خود را بگیرید، چرا که جوش آوردن برای هر کسی ممکنالوقوع است. حتی اگر بخواهید پیش از سفر این مشکل را شناسایی کنید، باز هم ناکام خواهید ماند، زیرا قابل تشخیص نیست. وقتی ماشین را ریمپ میکنیم و شخصیسازی تنظیمات آن را انجام میدهیم، فن خودرو به بهترین شکل ممکن کار میکند. با ما خدمات با کیفیت را با پرداخت مناسب ترین هزینه و در کوتاهترین مدت زمان دریافت خواهید کرد.
ایسیو، وظیفه کنترل تمامی فرآیندهای موتور و میزان ترکیب هوا و سوخت را به عهده دارد. به عبارت دیگر، ایسیو همان واحدی است که عملکرد موتور را تنظیم و بهینه میکند. در ریمپ خودرو، برنامهریزی سفارشیسازی شدهای روی ایسیو نصب میشود تا توان، شتاب، و مصرف سوخت خودرو بر اساس نیازهای راننده تنظیم گردد. با تغییرات نرمافزاری، میتوان راندمان خودرو را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید؛ اما این تغییرات همیشه بدون عوارض نیستند و معایبی نیز به همراه دارند. یکی از مزایای ریمپ ایسیو، بهینهسازی تنظیمات موتور برای عملکرد بهتر با سوختهای با عدد اکتان پایینتر است. در فرآیند ریمپ، با تغییراتی که در تنظیمات موتور ایجاد میشود (مانند تغییر زمانبندی جرقهزنی و نحوه تزریق سوخت)، میتوان موتور را برای استفاده از سوختهای با عدد اکتان پایینتر بهینه کرد.
{اعمال تغییرات در نرمافزار ECU
|}این محدودیتها ممکن است برای رانندگانی که به دنبال افزایش قدرت و عملکرد بهتر خودرو هستند، جذاب نباشند. اکتان، که به مکمل های بنزینی نیز شناخته میشود، مادهای شیمیایی است که به سوخت اضافه میشود تا عدد اکتان آن افزایش یابد. عدد اکتان معیاری از مقاومت سوخت در برابر احتراق زودهنگام یا همان ناک زدن است. «سیستم سوپاپ متغیر» (Variable Valve Timing | VVT) در برخی از خودروهای پیشرفته استفاده میشود. با استفاده از این سیستم این امکان برای خودرو ایجاد میشود تا در شرایط کاری مختلف زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها را تغییر دهد.
{بهبود شتاب و عملکرد کلی خودرو
|}ECU یک کامپیوتر کوچک است که مدیریت و نظارت بر عملکرد موتور، سیستمهای انتقال قدرت، و دیگر بخشهای کلیدی خودرو را بر عهده دارد. ریمپ خودرو به منظور بهینهسازی این تنظیمات انجام میشود تا عملکرد خودرو بهبود یافته و تواناییهایی مانند افزایش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت یا بهبود گشتاور به دست آید. بهمنظور درک بهتر مزایای ریمپ ایسیو و فوایدی که با انجام ریمپ تخصصی میتوان به دست آورد، ابتدا لازم است تا با مفهوم ریمپ ایسیو آشنا شوید. ریمپ ایسیو فرآیند تنظیم و بهینهسازی نرمافزاری ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودرو است که به عنوان مغز متفکر موتور عمل میکند. این فرآیند میتواند تاثیرات شگرفی در عملکرد خودرو بهویژه در افزایش قدرت و گشتاور، بهینهسازی مصرف سوخت و بهبود شتاب آن داشته باشد. در واقع، ریمپ ایسیو فرصتی است برای آزاد کردن پتانسیلهای نهفته موتور که به دلایل مختلف توسط کارخانه محدود شدهاند.
از آنجا که تعداد عملگراها و سنسورها در موتور و خودرو بسیار زیاد است، آشنایی با آنها بسیار زمانبر است و نیاز به صرف دقت و توجه زیادی برای آموزش و کارآموزی دارد. با تغییر کدها و هگزها که با حرف C نوشته شده اند، ریمپ ایسیو انجام می شود و برنامه آن بهینه سازی می شود. همچنین با ریمپ ایسیو می توان خطاهای کاذب خودرو را نیز که باعث روشن شدن چراغ چک می شوند را برطرف نمود. شغل برق خودرو، یکی از مشاغل فنی و تخصصی در صنعت خودروسازی است که مسئولیت آن عیب یابی و تعمیر سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودروها می باشد. این شغل دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به تفصیل به آن ها می پردازیم.
{حذف محدودیتهای نرمافزاری
|}در واقع، ریمپ موتور را برای عملکرد بهینه با سوختهایی که نیاز به مکملهای اکتان ندارند، تنظیم میکند. با بهینهسازی دقیق تنظیمات ECU، خودرو توان بیشتری برای انجام کارهای سنگین مانند حمل بار یا عبور از سربالاییها پیدا میکند و رسیدن به سرعتهای بالاتر با سهولت بیشتری انجام میشود. این تغییرات باعث میشود خودرو عملکرد بهتری در رانندگیهای طولانیمدت یا رانندگی در شرایط سخت و پرفشار داشته باشد و حس رانندگی اسپرتتر و لذتبخشتری را به راننده القا کند. به عنوان مثال، در یک خودروی با موتور تنفس طبیعی، ریمپ میتواند تا 10 درصد افزایش قدرت و گشتاور را به همراه داشته باشد و در خودروهای توربوشارژ این میزان میتواند به 30 درصد یا بیشتر نیز برسد. بعد از بارگذاری تنظیمات جدید، مرحله آخر شامل آزمایش و بررسی دقیق عملکرد خودرو در شرایط واقعی است. این مرحله میتواند شامل رانندگی در جادههای مختلف با شرایط متفاوت، بررسی شتاب اولیه و ثانویه، بررسی قدرت و گشتاور در دورهای مختلف موتور، و بررسی دقیق مصرف سوخت خودرو باشد.
برای این منظور مزایایی از قبیل افزایش عملکرد با هزینهای کم، عدم نیاز به تغییرات فیزیکی و قابل بازگشت بودن ریمپ خودرو را شرح دادیم. برای این منظور ممکن است تغییرات متنوعی در سیستمهای داخلی موتور همانند نصب توربورشارژ و غیره ایجاد کنند. شما میتوانید با استفاده از خدمات ریمپ سیار در تهران یا مراجعه به این مرکز، از بهترین نتایج بهرهمند شوید و تجربهای مطمئن، لذتبخش و متفاوت از رانندگی داشته باشید. با ریمپ ایسیو توسط سهیل تیونینگ، پتانسیل واقعی خودروی خود را آزاد کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید. ریمپ خودرو یک فرایند تخصصی است که به شما این امکان را میدهد تا از حداکثر پتانسیل موتور خودروی خود استفاده کنید.
این کار به متخصصین کمک میکند تا در صورت بروز مشکل، بتوانند تنظیمات قبلی را بازیابی کرده و خودرو را به حالت اولیه برگردانند. در نهایت، مکمل های بنزینی (اکتان) بهعنوان یک راهکار سریع و موثر برای بهبود عملکرد موتور و جلوگیری از آسیبهای احتمالی شناخته میشوند. با این حال، استفاده بیش از حد یا بیرویه از این مکملها ممکن است هزینهبر باشد و در صورت عدم نیاز، ضرورتی نداشته باشد. بررسیهای کارشناسان همراه مکانیک از متخصصان این حوزه نشان میدهد که زمان تعویض لنت جلو و عقب خودرو یکسان نیست. مثلا ریمپ استیج دو را نباید به یک خودرویی که تمامی لوازم آن فابریک است انجام داد و اگر متصدی انجام ریمپ این کار را انجام دهد، فشار زیادی به موتور آمده و سبب کاهش طول عمر مفید موتور میگردد.
{ریمپ خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟
|}در این فرآیند، ابتدا اطلاعات ECU خودرو از طریق پورت OBD خوانده میشود و سپس تغییرات لازم بر روی این اطلاعات اعمال میشود. پس از انجام تغییرات، اطلاعات جدید به ECU بارگذاری شده و تنظیمات موتور بهروزرسانی میشود. با تغییر تنظیمات ECU، میتوان عواملی مانند توان موتور، گشتاور، مصرف سوخت، و حتی ویژگیهای ایمنی و زیبایی خودرو را تغییر داد. در نهایت، پس از انجام تمام مراحل ریمپ و اطمینان از عملکرد صحیح خودرو، آن را به صاحب خودرو تحویل داده میشود. رانندگان میتوانند تفاوت در عملکرد خودرو را احساس کرده و از بهبود قدرت، گشتاور، یا مصرف سوخت بهرهمند شوند. قبل از انجام هرگونه تغییرات در تنظیمات نرمافزاری ECU، مرحلهای حیاتی به نام تهیه نسخه پشتیبان از دادههای موجود انجام میشود.
این موضوع برای رانندگانی که به شتاب و قدرت بالا نیاز دارند، بسیار مفید است. برای دستیابی به راندمان بهینه موتور زمان جرقه توسط ECU موتور تنظیم میشود تا بتواند قدرت و شتاب موردنیاز را در شرایط متنوع رانندگی تامین کند. بنابراین برنامههایی که برای ایجاد جرقه در شرایط کارکردی متفاوت در ECU تعبیه شدهاند نیز با ریمپ خودرو تغییر میکند. با توجه به مراحل مربوط به موتورهای چهارزمانه متوجه میشویم که زمانبندی مناسب برای جرقه شمعها و ترکیب سوخت و هوای مناسب میتواند تاثیر زیادی در افزایش قدرت موتور داشته باشد. از سویی دیگر با توجه به اینکه زمان جرقه شمعها و پاشش سوخت توسط انژکتورها از طریق ECU تنظیم میشود، بنابراین با ریمپ ECU میتوان تاثیرات مثبتی در افزایش راندمان موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب از مجله فرادرس تغییراتی که با ریمپ در قسمتهای سوخترسانی و جرقهزنی خودرو ایجاد میشود را بهطور جداگانه شرح میدهیم.
با تنظیم مجدد ECU، میتوان پارامترهایی مانند زمانبندی احتراق، فشار توربو، و میزان سوخت را بهینه کرد. این کار باعث افزایش قدرت و گشتاور موتور میشود که میتواند عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشد. رانندگان معمولاً پس از ریمپ، تجربه رانندگی بهتر و واکنش سریعتر از خودرو را احساس میکنند. ریمپ خودرو نه تنها میتواند قدرت موتور را افزایش دهد، بلکه میتواند به بهینهسازی مصرف سوخت نیز کمک کند. با تنظیم دقیقتر تزریق سوخت و زمانبندی احتراق، خودرو میتواند با مصرف سوخت کمتری، عملکرد بهتری ارائه دهد.
{ارسال نظرات
|}این روش برای خودروی پارس ELX و زانتیا ۱۸۰۰ با ایسیو بوش MP7.3 مرسوم می باشد. در این روش معمولا حافظه فلش ایسیو از روی برد جدا شده و روی پایه زیف مجددا برنامه ریزی می شود. اگر ریمپ کردن به درستی انجام نشود یا به افراز برود، ممکن است باعث خرابی موتور شود. در هر صورت، اگر قصد انجام ریمپ کردن را دارید، بهتر است این کار را توسط تکنسینهای متخصص و با استفاده از تجهیزات معتبر و مطابق با قوانین و مقررات مربوطه انجام دهید. ریمپ کردن ماشین (Remapping) یکی از عبارات پرکاربرد در دنیای خودروها و اتومبیلرانی میباشد.
در صورتی که خودروی خود را ریمپ کنید، مشکل برطرف میشود و تأخیر چند ثانیهای آن رفع خواهد شد. با این حساب دمای رادیاتور به محض کار کردن فن ماشین تعدیل میشود و خودرو جوش نمیآورد. بنابراین فهمیدیم که نخستین تأثیری که ریمپ میتواند داشته باشد، جلوگیری از جوش آوردن است. ریمپ خودرو چیست و آیا تأثیری روی خودرو و پیشرانه آن میگذارد؟ برای این که با صفر تا صد ریمپ ماشین آشنا شوید همراه ما باشید. خودرو پیچیدگیهای خاص خود را دارد و یکی از مهمترین چیزها درباره هر خودرویی، سرویس نگهداری اصولی و مرتب آن است.
با تغییر برنامه ایسیو و حذف محدودیت های موجود در آن، می توان شتابگیری خودرو را بهبود بخشید و همچنین با تغییر در جداول مختلف آن حداکثر توان و قدرت موتور را به نمایش گذاشت. استانداردهای آلایندگی یکی از مهمترین عوامل محدود کننده موتور خودرو هستند که می توان آنها را تا اندازه زیادی تغییر داد. تا هم آلایندگی خودرو افزایش پیدا نکند و هم شتاب، توان و گشتاور آن بهبود یابد. این مشکل که در تمام خودروهای مدرن دیده می شود، باعث ایجاد تاخیر و مکث در شروع حرکت می شود که با ریمپ ایسیو می توان آن را از کنترل ایسیو خارج نمود و رابطه آن را با پدال گاز، خطی کرد. یعنی با فشار دادن پدال گاز، می توان شاهد افزایش سریع سرعت و شتابگیری آن بود و لذت رانندگی را افزایش داد. این کار توسط متخصصان خودرو و با استفاده از دستگاههای مخصوص انجام میشود.
مکمل های بنزینی که اغلب به آنها “اکتان” گفته میشود، برای افزایش عدد اکتان سوخت به کار میروند. در خودروهایی با موتورهای پرقدرت، عدد اکتان بالاتر کمک میکند تا احتراق در زمان مناسب انجام شود، که این موضوع باعث بهبود عملکرد موتور و جلوگیری از آسیب به قطعات داخلی میشود. بسیاری از رانندگان برای بهبود شتاب، کاهش صدای موتور، و جلوگیری از ناک زدن، به استفاده مداوم از مکمل های بنزینی روی میآورند. تمامی این تغییرات بهمنظور بهینهسازی عملکرد موتور، بهبود شتاب و قدرت، کاهش مصرف سوخت و افزایش لذت رانندگی صورت میگیرد. در این مرحله، تکنسین باید به محدودیتهای فنی موتور و قطعات آن توجه داشته باشد تا از اعمال تغییراتی که منجر به فشار بیش از حد به موتور و آسیب دیدن آن میشود، جلوگیری کند. در واقع، ریمپ به متخصصان این امکان را میدهد تا با دسترسی به کدهای نرمافزاری ECU، تنظیمات پیشفرض کارخانه را بر اساس نیازها و خواستههای خاص راننده تغییر دهند.
خودروهای وارداتی یا خودروهایی که تنظیمات ECU آنها بر اساس شرایط کشورهای دیگر انجام شده، ممکن است با سوخت و شرایط آبوهوایی ایران بهخوبی سازگار نباشند. با ریمپ، میتوان تنظیمات ECU را با سوخت داخلی و شرایط جوی محلی هماهنگ کرد. ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ دارای ضمانت 2 ساله می باشد و این یعنی اطمینان و کیفیت. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه بهروزترین اخبار، بررسیها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت میکند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژیها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم.
در کنار مزایایی که ریمپ خودرو دارد، این اقدام دارای معایبی نیز هست که در ادامه برخی از آنها را شرح میدهیم. قانونی به نام لامبدا وجود دارد که میگوید به ازای هر یک گرم سوخت، 14.7 گرم هوا نیاز است و اگر این اتفاق بیفتد، خودرو در طلاییترین وضعیت خود عمل خواهد کرد. البته قیمت قطعات اصلی برای ریمپ بسیار بالاست و همین باعث میشود تعمیرکاران برای اقتصادی درآمدن هزینهها از اجناس تقلبی یا فیک استفاده کنند که خیانتی به مشتریان است. حتما حس کردهاید که گاهی پای خود را روی پدال گاز فشار میدهید، اما سرعتی که انتظارش را دارید به دست نمیآید. اغلب رانندهها با چنین شرایطی روبهرو شدهاند و به این مشکل، کوپ سرگاز گفته میشود.
در این حالت با فرمان ECU انژکتورها مقدار معینی از سوخت را به داخل سیلندرها پاشش میکنند. خیر، اگر ریمپ بهدرستی و توسط فردی متخصص انجام شود، هیچ آسیبی به موتور وارد نمیکند. تنظیمات اشتباه یا استفاده از نقشههای غیراصولی میتواند مشکلاتی ایجاد کند، اما با رعایت اصول ایمنی، این خطر به صفر میرسد. برخی از خودروها بهطور پیشفرض محدودیتهایی مانند حداکثر سرعت یا محدودیتهای مربوط به گشتاور دارند. این محدودیتها، اگرچه برای ایمنی یا رعایت قوانین اعمال شدهاند، ممکن است در شرایط خاص غیرضروری باشند.
انجام ریمپ کردن بدون درنظر گرفتن مشخصات تولید کننده ممکن است به از دست رفتن گارانتی منتهی شود. تغییرات در تنظیمات موتور میتوانند از تغییرات کوچک تا تغییرات بزرگ شامل توان موتور، گشتاور، سرعت حداکثر، و پاسخگویی موتور باشند. در مجموع متخصصان پیشنهاد میکنند که زمان تعویض لنت ترمز جلو بین 10 تا 30 هزار کیلومتر است. این در حالی است که زمان تعویض لنت ترمز عقب ممکن است تا 70 هزار کیلومتر نیز متغیر باشد. علاوه بر آن باید بین مسافت 70 تا 120 هزار کیلومتر نسبت به تعویض دیسک ترمز اقدام کنید.
بهترین ریمپ کار در ارومیه