فرق فیلم تلویزیونی و سینمایی 2022-01-21

تفاوت سینما و نمایش خانگی گلد نیوز

مریلا زارعی با بازی در نقش مکمل، توانست جوایز زیادی مانند جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما را کسب کند. همکاری او با تهمینه میلانی و هم‌بازی شدن با نیکی کریمی، سکوی پرتابی برای مریلا به سمت شهرت و محبوبیت بیشتر بود. از زمانی‌که تکنولوژی به‌عنوان اساس عکاسی پیشرفت نمود، به‌عنوان یک رسانه، محدود به تصاویر متحرک نمی‌گردد.

چرا شعار سال در حوزه مسکن محقق نشد؟

از آنجایی که مطبوعات و رسانه ها برای مخاطب عمومی و نه هنرمندان و کارشناسان تولید محتوا می کنند، واژه مووی بیشتر مورد استقبال آنها قرار گرفت. در نهایت رودز معتقد است مووی به جنبه سرگرمی و تفریحی سینما اشاره دارد و به هر حال مورد استقبال مردم آمریکا است. اما از آنجایی که مردم آمریکا ذائقه مردم جهان را تعیین می کنند، امروز محصولات سودده سینما بیشتر معطوف به مووی هاست. واقعیت این است که صنعت مووی در آمریکا به صورت سیستماتیک ذائقه خود را به جهان می قبولاند و مردم به این سو در حرکت هستند.

امروزه، سریال‌ها به راحتی در دسترس مخاطبان قرار دارند و می‌توانند به صورت بین‌المللی پخش شوند. این امر باعث شده است که سریال‌ها به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شوند. همچنین، تکنولوژی‌های جدید به فیلمسازان و سریال‌سازان اجازه می‌دهد تا از جلوه‌های ویژه پیشرفته‌تر و داستان‌گویی‌های نوآورانه‌تری استفاده کنند. تله فیلم یا فیلم های تلویزیونی بدلیل ماهیت کارکرد رسانه ای و گسترده بیشتر مخاطب، نسبت به یک اثر سینمایی عام تر است و عام بودن یک اثر هنری، اقناع مخاطب را تصادفی می کند، در حالی که فرم و ساختار یک اثر سینمایی فاخر از همان ابتدا به دنبال اقناع مخاطب خاص است. مهم‌ترین محورهای نظرات مخاطبان درباره شبکه آی‌فیلم شامل تشکر از پخش سریال‌های جذاب و سرگرم‌کننده به‌ویژه سریال جذاب و سرگرم‌کننده «آب‌پریا»، درخواست پخش سریال‌های طنز، جدید و متنوع و انتقاد از پخش سریال‌های قدیمی و تکراری بوده است. او با بازی در این مجموعه توانست خودش را بازیگری توانمند معرفی کند و قدم‌های اولش در دنیای بازیگری را محکم بردارد.

در بین کارشناسان نیز اصطلاح فیلم از اصالت بالاتریبرخوردار است و مووی بیشتر برای سرگرم کردن مردم و بخش تفریحی سینما استعمال میشود[6]. به عنوان مثال اگر باسترکیتون یا ساموئل بکت فیلمی را کارگردانی کنند نامش می شود «فیلم» (1965) و اگرفیلم های گیشه ای هالیوودی مانند «سوپرمن» (1978) ساخته شود به عنوان مووی خواندهمی شود. الیور استون ادعا می کند[7] آثار خودش «فیلم» هستند اماآثار تارانتینو «مووی» هستند. جالب تر اینکه دیوید فینچر چنین قضاوتی را در مورد فیلم های خودش انجام می دهد.

به زودی فیلم‌های دیگر نیز ارائه گشتند تا صنعت فیلم به‌عنوان صنعتی نو و مستقل جهان واریته را تحت‌الشعاع قرار دهد. شرکت‌های اختصاصی جهت تولید و توزیع فیلم به وجود آمدند و این در حالی بود که بازیگران سینما از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار گشته و اجرت‌های سنگینی را برای بازی در فیلم‌ها طلب می‌نمودند. قبل از آن یعنی در سال ۱۹۱۷، چارلی چاپلین قراردادی برای حقوق سالیانه یک میلیون دلار منعقد نموده بود.

تکنیک‌های دیگر مانند حرکت دوربین نیز به‌عنوان راه‌های اثرگذار در بیان داستان فیلم به کار گرفته شدند. صاحبان سالن‌های تئاتر نیز به جای این‌که تماشاگران را در سکوت نگاه دارند، با در اختیار گرفتن یک پیانیست یا نوازندهٔ ارگ یا یک ارکستر کامل، به نواختن موسیقی، متناسب با فضای هر صحنه فیلم اقدام می‌نمودند. در آغاز دههٔ ۱۹۲۰ میلادی، همراه بیش‌تر فیلم‌ها، فهرست موسیقی‌های فیلم هم عرضه می‌شدند. سینما تئاترها به‌طور متوسط ۵۵٪ درآمد فروش بلیت خود را به‌عنوان هزینه اجاره فیلم به استودیوهای فیلم‌ساز می‌پردازند. البته در صد اصلی با رقم‌های بالاتر از این حد آغاز شده و در طی زمان نمایش به‌عنوان تشویق سالن‌ها به ادامه نمایش، کاهش می‌یابد.

فیلم‌ها هم‌چنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگ‌های مشخص تولید شده و آن فرهنگ‌ها را منعکس کرده و همچنین از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد. رسانه هدف چه تاثیری بر نوع ساخت فیلم میگذارد؟ شاید اولین محدودیت (ویژگی) ساخت فیلم برای تلویزیون ابعاد فریم (نگاتیو) است. غالبا فیلم هایتلویزیونی باید توسط دوربین های 35 میلی متری فیلمبرداریشوند تا بهترین نمایش را در تلویزیون داشته باشند.

در ادامه با سیبما همراه باشید تا بیشتر تفاوت های فیلم و سریال را بررسی کنیم. ما می توانیم در این فضا بدون هیچ حرکتی صحنه ای را از زوایا و فاصله های مختلف ببینیم. وب ویدیو (ویدیو آنلاین) در شکل کنونی خود نمایانگر همان چیزی ست که ما به آن ویدیو کلیپ می گوییم که توسط بسیاری از مردم عادی برروی اینترنت به کمک ویدیو هاستها با پهنای باند زیاد قرار داده شده اند.

این تئاترها در ایالات متحده به نام سینما تئاتر نیکلویئون نیکلودئون شناخته شدند. دلیل انتخاب این نام نیز آن بود که هزینه ورودی آن‌ها معادل یک نیکل (پنج سنت) بود. نظر به این‌که ساخت انیمیشن خیلی زمان‌بر و گاه خیلی هزینه‌بر است، بسیاری از انیمیشن ساخته شده برای تلویزیون و سینما توسط استودیوهای حرفه‌ای انیمیشن تولید می‌گردند. به‌هرحال، زمینه تولید انیمیشن مستقل از حداقل دهه ۱۹۵۰ با تولید انیمیشن‌های تولیدی استودیوهای مستقل (و گاهی توسط افراد مستقل) نیز انجام می‌پذیرفته است. بسیاری از تولیدکنندگان مستقل انیمیشن بعدها وارد صنعت حرفه‌ای انیمیشن گردیدند.

شاید جالب باشد بدانید خواهر کوچک‌تر او ملیکا زارعی، همان خاله شادونه محبوب بچه‌های دهه ۸۰ است. سریال های تلویزیونی معمولاً برای پیشبرد داستان روی نوشتن تمرکز دارند تا تصاویر . ولی فیلم‌ها بیشتر از خیلی از سریال های تلویزیونی سینمایی هستند و فیلمبرداری بسیار حساب شده تری دارند .. یک کامپیوتری یا عکاسی از یک تصویر یا ایجاد تغییرات مکرر کوچک در یک واحد مدل (قسمت کلای میشن و استاپ موشن) تولید و سپس فیلم‌برداری نتیجه توسط یک دوربین مخصوص انجام می‌پذیرد. هنگامی‌که فریم‌ها به صورت سلسله‌وار به هم متصل شدند، فیلم حاصله را با سرعت ۱۶ فریم در ثانیه یا بیشتر ملاحظه می‌نمایند. نتیجه آن خواهد بود که این تصاویر بر اثر قانون ماندگاری تصویر به صورت متحرک به نظر می‌رسند.

با نگاهی به روند طی شده در حرفه سریال‌سازی، به نتایجی می‌رسیم که برای سلامتی‌مان مضر است و ورود دستگاه‌های ذی‌ربط نیز برای سامان دادن، خودشان را در معرض مشکلات ریوی قرار می‌دهد. در ایران نیز به تازگی، این پلتفرم‌ها بالا آمده و استقبال‌ از آن‌ها صورت گرفته است. ویدیو کلیپ ها در فرمت دیجیتالی معمولآ در اینترنت یافت می شوند که عمده ویدیو کلیپ های جدید در طول سال 2006 بصورت پدیده ای جدید تاثیر بسزایی بر روی اینترنت و دیگر رسانه ها (مدیا) داشت. ویدیو کلیپ, کلیپ ها (تکه های بریده شده) از ویدیو هستند که معمولآ قسمتی از ویدیویی بلندتر تشکیل شده اند. سینما، پدیده قرن بیستمی است و در این قرن، هنرهای بصری و شنیداری کم کم جای خود را در بین طبقات اجتماعی باز کرد.

دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات تهران سه شنبه ۷ اسفند تعطیل شد

فینچر معتقد است«زودیاک» (2007) یک فیلم است چون «عمیق، تاریک، وسواسی، استوار، چالش برانگیز ومستحکم» اما فیلم «شبکه اجتماعی» (2010) یک مووی است چون «هیچ چراغی را روشن نمیکند» یا تلاش نمی کند «آینه ای در مقابل یک نسل قرار دهد». برنامه‌های تلویزیونی معمولاً به این صورت هستند که یک نفر به عنوان مجری جلوی دوربین برنامه را اجرا می‌کند، معمولاً برنامه‌ها در بعد چهارم اجرا می‌شوند یعنی مجری مستقیماً با مخاطبان خود سخن می‌گوید.برخی برنامه‌ها زنده هستند یعنی همزمان با ضبط، پخش می‌شوند. این سریال‌ها از تلویزیون پخش نمی‌شوند و به صورت ویدئویی عرضه می‌شوند.معمولاً این سریال‌ها زیاد با چهارچوب مقررات تلویزیون جور نیستند.در ایران به مجموعه این سریال‌ها شبکه نمایش خانگی می‌گویند. سریال‌های تلویزیونی سریال‌هایی هستند که مخصوص پخش از شبکه‌های تلویزیونی ساخته می‌شوند و قسمت‌های آن معمولاً به صورت روزانه یا هفتگی از یک شبکه پخش می‌شوند. فیلم‌هایی که به صورت ویدئویی عرضه می‌شوند و بودجه خیلی کمی نسبت به فیلم‌های سینمایی دارند.این فیلم‌ها در گذشته به صورت کاست‌های VHS عرضه می‌شدند ولی امروزه معمولاً به صورت DVD عرضه می‌شوند.

اما هم‌چنان‌که روش‌های پردازش رنگ بهبود می‌یافت و در مقایسه با فیلم‌های سیاه و سفید قابل رقابت‌تر می‌گشتند، فیلم‌های رنگی بیش‌تر و بیش‌تر تولید می‌شدند. فیلم سازان آمریکایی رنگ را به‌عنوان عنصر اصلی جذب مخاطب تشخیص دادند و از آن در رقابت با تلویزیون (که تا اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی به صورت رسانه‌ای سیاه و سفید باقی‌مانده بود) مورد استفاده قرار داد. در پایان دهه ۱۹۶۰ میلادی، رنگ به‌عنوان شیوه عادی کار فیلم‌سازان مطرح شد.

بلافاصله پس از ابداع صنعت پردازش، حرفه ساخت و نمایش تصاویر متحرک به‌عنوان منبع کسب درآمد مطرح گردید. پس از مشاهده نتیجه موفقیت‌آمیز ابتکار جدید خود و محصول خروجی آن در فرانسه، برادران لومیر اقدام به برگزاری تور دور قاره اروپا به منظور به نمایش‌گذاری خصوصی اولین فیلم‌های خود برای عَوام و خواص جوامع نمودند. آن‌ها در هر کشور به‌طور عادی مناظری جدید از محلات را به آلبوم خود اضافه نموده و خیلی سریع طرف‌های تجاری در کشورهای مختلف اروپا پیدا نمودند تا خریدار وسایل و عکس‌های آن‌ها بوده و در امر صادرات، واردات و تجاری کردن محصولات صحنه‌ای یاور آنان باشند. در سال ۱۸۹۸، نمایش احساس اوبرامرگوا اولین فیلم تجاری شد که تا آن زمان تولید گشته بود.

هرچه تحقیقات پیش می‌رود، سرنخ‌هایی آشکار می‌شود که این پرونده را به مسیری پیچیده و فراتر از حد معمول می‌کشاند. موقع ایجاد قوس داستانی، به یاد داشته باشید که ۱۵ صفحه اول ، جالب ترین بخش باشه !!! چون شما باید سعی کنید با همون ۱۵ صفحه اول ، توجه تهیه کننده یا مدیر استودیویی که قراره تصمیم بگیره که فیلمنامه شما رو بسازه یا نه رو جلب کنید . یک سریال تلویزیونی که به طور استاندارد یک ساعته است (حداقل در شبکه تلویزیونی که اینطوریه)، حدوداً پنج پرده داره که تقریباً هر کدوم حدود ۱۱ صفحه طول میکشه. هر دوتاشون با استفاده از نرم افزار های فیلمنامه نویسی تایپ میشن و هر دو از عناوین صحنه ، عنوان شخصیت ها، توصیف صحنه و دیالوگ استفاده می کنند. سینما، آن جادوی تاریک که با یک پرتوی نور، ما را به دنیایی دیگر می‌برد.

توسعه تلویزیون باعث گردید تا فیلم‌هایی که دیگر در سینما تئاترها قابل نمایش نبودند برای گروه بیش‌تری از بینندگان نمایش داده شوند. از سوی دیگر فناوری ضبط فیلم نیز مصرف‌کنندگان را قادر ساخت تا کپی فیلم‌ها را به صورت‌های نوار ویدئو یا دی وی دی و فرم‌های قدیمی‌تر آن یعنی دیسک لیزری، سی دی و سلکتا ویژن، را خریده یا اجاره نمایند. از سوی دیگر دانلود کردن از روی اینترنت نیاز به‌عنوان منابع درآمد شرکت‌های فیلم‌ساز آغاز و مورد بهره‌برداری عموم قرار گرفت. در حال حاضر برخی فیلم‌ها مشخصا برای این روش‌ها به‌عنوان فیلم تلویزیونی یا فیلم ویدئویی ساخته می‌شوند. البته کیفیت این فیلم‌ها در مقایسه با فیلم‌های ساخته شده برای نمایش در سینما پایین‌تر ارزیابی می‌گردد؛ و به‌راستی که برخی اوقات فیلم‌هایی که از سوی استودیوها رد می‌شوند را در این بازارها عرضه می‌نمایند.

مریلا زارعی علاوه‌بر تمام موفقیت‌هایش، چهره‌ای مردمی و مهربان داشته و همیشه محبوب بوده است. او سفیر مؤسسه نیکوکاری مهر آفرین است و در فعالیت‌های خیریه نیز مشارکت دارد. مریلا زارعی علاقه‌ای به تجملات ندارد و سبک زندگی ساده‌ بخشی از شخصیت اوست. دختر به کارگردانی رضا میرکریمی، داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که در مواجهه با چالش‌ها و پیچیدگی‌های زندگی، مجبور به گرفتن تصمیم‌های سختی می‌شود. مریلا زارعی در این فیلم نقشی پر از احساس را بازی می‌کند، نقشی که هم درگیر روابط خانوادگی است و هم در تلاش برای کنار آمدن با مشکلاتی که گاهی از فراتر از توان انسان به نظر می‌آید. امروزه در ایالات متحده، عمده صنعت فیلم‌سازی در اطراف هالیوود متمرکز شده است.

فیلم‌ها از مجموعه‌ای از قاب‌های انفرادی تشکیل شده‌اند که زمانی که به سرعت و پشت سرهم نمایش داده می‌شوند، توهم حرکت را در بیننده به‌وجود می‌آورند. بر اثر پدیده‌ای به نام تداوم دید که بر اثر آن یک منظره برای کسری از ثانیه پس از از بین رفتن آن در حافظه می‌ماند، چشمک‌های بین تصاویر، قابل رویت نیستند. همچنین عامل ارتباط عامل دیگری است که باعث مشاهده تصاویر متحرک می‌گردد. مریلا زارعی با بازی در فیلم‌هایی مثل «شیار ۱۴۳»، «درباره الی» و «زیر سقف دودی»، جایگاه خودش را در نقش بازیگری توانمند و حرفه‌ای تثبیت کرد و جوایز زیادی گرفت.

از نظر کارشناسی، آثار تلویزیونی نمی تواند عنصر تاویل پذیری سینما را در خود داشته باشد از این رو سینما همیشه سینما باقی خواهد ماند. وی در بین این سال‌ها با همکاری حسین دستوم کتابی بنام طوطی کچل را نیز به رشته تحریر در آورد. عربانی از سال ۱۳۶۹ و ابتدای تأسیس گل‌آقا در این نشریه فعالیت داشته‌است. داستان «نوبت لیلی» درباره لیلی است که با کشف کتابی مرموز متوجه می‌شود او و خانواده‌اش در زمان‌ها و مکان‌های مختلفی زندگی کرده‌اند. حالا نوبت اوست که با رمزگشایی از کتاب و پیدا کردن تابلوی ارزشمند نیاکانش، انتخابی بزرگ و سرنوشت‌ساز را انجام دهد که می‌تواند تمام زندگی‌های گذشته‌شان را به هم وصل کند. اما خواهران لیلی هم در این مسیر نقش‌های مهمی دارند که داستان را پیچیده‌تر می‌کند.

دامغانی: حضور والیبال ایران در المپیک پاریس محال است/گواردیولا هم نتیجه نگیرد، کنار می‌رود!

گاهی این واژه را بین علامت نقل قول می آوردند و گاهی درباره ریشه های آن تردید می کردند. رودز به نقل از یکی از روزنامه نگاران می گوید که اولین بار این اصطلاح را توسط گروهی از جوانان در خیابان شنیده که درباره برنامه  آخر هفته خود صحبت می کردند. این استعمال احتمالا شکل اولیه کلمه مووی بوده که توسط مردم عادی آمریکا استفاده شده است.

بازیگر نقش شیرین در سریال تاسیان - بیوگرافی مهسا حجازی

همچنین مراکز محلی سینمایی در بسیاری از مناطق جهان به وجود آمده‌اند و به‌عنوان مثال صنعت فیلم‌سازی هندوستان که مرکز آن در حوالی «بالیوود» قرار دارد که در سال بیش‌ترین تعداد فیلم در جهان را تولید می‌نمایند. این‌که اگر در سال ده هزار فیلم با خصوصیات مثبت توسط صنایع سان فرناندو ولی پورنوگرافی تولید شوند، نکته قابل مناقشه آن است که این فیلم‌ها بایستی تعیین صلاحیت شوند. اگر چه هزینه‌های تولید فیلم باعث هدایت تولیدات سینما به سمت تمرکز در تحت نظر استودیوهای سینمایی گردید، پیشرفت‌های جدید در مقرون به صرفه ساختن تجهیزات ساخت فیلم باعث شکوفایی تولیدات مستقل فیلم شد.

در این مطلب چطور، قصد داریم نگاهی به دنیای حرفه‌ای و زندگی شخصی مریلا زارعی بیاندازیم، از دوران کودکی‌اش گرفته تا روزهایی که سیمرغ‌های متعدد را به خانه برد. با این تفاوت که برخلاف نویسندگان تلویزیون، نویسندگان فیلم معمولاً در تعیین ظاهر فیلم دخالت چندانی ندارند و این کار روی دوش کارگردان و فیلمبردار اثر است. امروز در این مقاله با  تفاوت بین نوشتن فیلمنامه برای تلویزیون و سینما آشنا میشید . این دو فرآیند ، در کنار اشتراک ها تفاوت های زیادی با هم دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد. فیلم‌های کوتاه معمولاً زمانی بین ۳۵ ثانیه تا ۳۵ دقیقه دارند و بر روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنند.

فیلمنامه بلند نیز می‌تواند گفتگو (دیالوگ) داشته باشد، یا فاقد آن باشد. تله فیلم یا فیلم تلویزیونی به فیلمی اطلاق می‌شود که بطور اختصاصی برای شبکه‌های تلویزیونی ساخته می‌شود. تله فیلم واژه ترکیبی است که از تله (تلویزیون) و فیلم (فیلم سینمایی) می‌آید. آنچه در تله‌فیلم مهم است فرم، زبان و نحوه روایت فیلم تلویزیونی است نه نوع دوربین آن. تاریخچه تله فیلم در اروپا و آمریکا به سالهای میانی دهه 1980 بر می‌گردد. زمانی که شیوه تولید سینمایی و تلویزیونی تغییر کرد و استودیوهای بزرگ فیلمسازی جای خود را به استودیوهای کوچک و گروه‌های مستقل دادند.

ابتدائی‌ترین نوع فیلم که برای ضبط تصاویر متحرک مورد استفاده قرار گرفت از جنس نیترات سلولز بود که بعدها به دلیل خاصیت اشتعال‌زایی جای خود را به انواع مواد مطمئن‌تر داد. عرض نوار و نوع فیلم برای تصاویر ضبط شده بر روی حلقه آن نیز دارای تاریخچه‌ای غنی است. اگرچه هنوز هم فیلم‌های تجاری عظیم را بر روی نوارهای ۳۵ میلی‌متری تهیه و به بازار عرضه می‌کنند. ابهام تصویری که کارگردانان و نویسندگان این قبیل سریال‌ها رقم می‌زنند، با استفاده از بستن تصاویر به کشیدن سیگار از زوایای متفاوت بازیگران و حرکت آهسته کشش دود آن به داخل ریه‌ها و خروج دادن آن‌ها از طریق دهان است. هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکان‌سنجی کاربرد فیلم سینمایی به ‌عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دوره‌های آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسی‌زبانان) است.

سینمای ایران درابتدا،کار خود را با سطحی نگری و رویکرد به بی ارزش ترین موضوعات جامعه آغاز کرد که منتقدان محصولات این هنر به آن نامˈفیلم فارسیˈ اطلاق کردند. نظر شما درباره بهترین نقش‌آفرینی مریلا زارعی چیست؟ کدام فیلم یا سریال او بیشترین تأثیر را روی شما گذاشته است؟ مشتاقانه منتظر دیدگاه‌های ارزشمند شما هستیم. بازی مریلا زارعی در بادیگارد نه تنها توجه منتقدان را جلب کرده، بلکه به فیلم عمق و احساس ویژه‌ای بخشیده که در کنار بازی‌های دیگر بازیگران مانند پرویز پرستویی، تجربه‌ای به یادماندنی برای مخاطب می‌سازد. مریلا زارعی با ظرافت تمام توانسته بین تردیدها و فشارهای درونی شخصیتش، به‌صورت ملموس و باورپذیر بازی کند.

این فیلم‌های صوت‌دار در آغاز با نام «تصاویر با صدا» یا «تاکیز» شناخته می‌شدند. در اوایل دهه ۱۸۶۰ میلادی، با استفاده از وسایلی مانند زنده‌گرد و پراکسینوسکوپ، سازوکارهای تولید مصنوعی به وجود آمد و تصاویر دوبعدی متحرک به نمایش درآمدند. این ماشین‌ها از انواع تکامل یافتهٔ ابزارهای سادهٔ اپتیکی مانند توری‌های سحرآمیز بودند. این ابزار توان نمایش متوالی تصاویر با سرعتی را داشتند که در آن تصاویر به شکل متحرک به نظر می‌رسیدند. طبیعتاً، تصاویر می‌بایست به‌طور دقیق طراحی می‌شدند تا اثر مورد نظر را داشته باشند، به همین منظور اصول زیربنایی خاصی به‌عنوان بنیان ساخت فیلم انیمیشن در نظر گرفته شدند.

بازیگر نقش امیر پرتو در سریال آبان کیست؟ بیوگرافی میرسعید مولویان

هم‎چنین محاسبه‎ی این کشش‌ها دارای کاربردهای مفیدی در سیاست‎گذاری‌های اقتصادی است، تا بدین ترتی... گاهی اوقات از فیلم‌های سریالی بلند مدت به عنوان زیربنای فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود. در حالی که در یک اثر تلویزیونی یا تله فیلم، کارگردان بدلیل گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی و ذهنی بهره بگیرد و باید یا شعار زده عمل کند یا مستقیم گویی زیادی داشته باشد.

هِناس، فیلم احساسی و پرهیجان درباره زندگی داریوش رضایی‌نژاد، یکی از دانشمندای برجسته هسته‌ای ایران و همسرش شهره پیرانی (مریلا زارعی) است. این داستان از زاویه دید شهره روایت می‌شود و تمرکز زیادی روی زندگی خانوادگی و لحظات سخت آن‌ها دارد. در این نوبت از پاتوق هادی مقدم‌دوست کارگردان سینمای ایران به‌عنوان مهمان ویژه حضور داشت و حین اکران آثار، در کنار سایر مهمانان پاتوق به تماشای چهار فیلم کوتاه نشست. صرف‌نظر از هنجارهای جامعه و تغییرات فرهنگی، هنوز هم شباهت‌های نزدیکی بین نمایش‌نامه‌های تئاتر کهن و فیلم‌های امروزی مشهود است.

با پیشرفت فیلم سلولوئید به منظور عکاسی ثابت، امکان گرفتن عکس از اشیاء متحرکی که در حال حرکت بودند نیز ممکن شد. در مراحل اولیه فناوری گاهی لازم بود که شخص بیننده برای مشاهده تصاویر، در داخل دستگاه مخصوصی نگاه کند. در دهه ۱۸۸۰ میلادی، با ساخته شدن دوربین تصاویر متحرک، گرفتن تصاویر تکی و ضبط آنها بر روی یک حلقه ممکن شد که به سرعت به اختراع پروژکتور تصویر متحرک انجامید.

وجود اجزای آزمایشی در موضوع و سبک از جمله مسائل ممنوعه استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی هستند. کار کردن با این کارگردان‌ها و نویسندگان اثرات جانبی بسیار زیادی دارد؛ برای مثال، مدیر تصویربرداری پروژه‌ای، از سرطان ریه تصویربردارانش حین پروژه خبر داده و در طی این اطلاع‌رسانی، اسپری آسم مدیر تصویربرداری به سرقت رفت. اگر بررسی میزانسن و جوانب کار را بکنیم، متوجه می‌شویم که در ده سال گذشته، ابهام در تصویر بسیار افزایش پیدا کرده است. این ابهام از طریق معلوم نبودن تصویر خود را به مخاطب القا می‌کند و مخاطب را برای فهم تصویر، مشتاق‌تر می‌کند اما هیچگاه مخاطب، ابهامش برطرف نشده و مجبور است ناراحت بشود.

این دستگاه نور را از فیلم پردازش و چاپ شده می‌گذراند و با کمک بزرگ‌نمایی اپتیکی «تصاویر در حال حرکت» را بر روی پرده‌ای (معمولاً نقره‌ای رنگ) نمایش می‌داد. این حلقه‌های فیلم‌های نمایش داده شده به نام «تصاویر متحرک» معروف شدند. نخستین فیلم‌های تصاویر متحرک، حالت صحنه ایستا داشتند و در آنها یک حادثه یا عمل، بدون هیچ‌گونه ویرایش کردن یا دیگر تکنیک‌های سینمایی، به نمایش درمی‌آمدند. ریشه این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی به‌طور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب می‌آمده.

مگر قاب سینمایی و قاب تلویزیونی تفاوت دارد؟/ فیلمی علیه بایدها

«زیر سقف دودی» داستانی تأثیرگذار از زندگی زنی به اسم شیرین (مریلا زارعی) است که در زندگی زناشویی‌ با همسرش بهمن (فرهاد اصلانی) دچار مشکلات جدی شده است. این داستان به مشکل بزرگ طلاق عاطفی در خانواده‌های ایرانی می‌پردازد. هر فیلمنامه تلویزیونی ، بخشی از یک روایت بزرگتره ، با شخصیت ها و قوس های داستانی متعدد که در تعدادی قسمت و فصل پخش میشن . نویسندگی برای سینما هم ، هنرِ نوشتنِ یک فیلمنامه برای یک فیلم بلند یا سینماییه ! نویسندگان سینما هم درست شبیهِ تلویزیون، داستان رو شکل میدن، فیلمنامه‌ش رو می‌نویسن و ویرایش‌ها و بازبینی‌های لازم رو انجام میدن . نویسندگان تلویزیون ، داستان فیلم رو شکل میدن، فیلمنامه‌ش رو می‌نویسن، ویرایش‌ها و بازبینی‌های لازم رو انجام میدن و به تعیین ظاهر یک قسمت کمک می‌کنند.

عمر فیلم از زمان ظهور به حدود یک سده می‌رسد؛ به‌هرحال این زمان را اگر با عمر هنرهای دیگر از قبیل نقاشی یا مجسمه‌سازی مقایسه کنیم چندان زمان طولانی به نظر نمی‌آید. در سال‌های ابتدائی دهه ۱۹۵۰، یک «تهدید» که توسط تلویزیون ایجاد شده بود تشخیص داده شد، به ویژه هنگامی که اف سی سی اقدام به گسترش تلویزیون در سال ۱۹۵۲ و در طی گسترش امتیاز تلویزیون خود نمود. با این حال، در زمان حاضر بسیاری اعتقاد دارند که فیلم هنری ماندگار و پایاست زیرا تصاویر متحرک قابلیت ایجاد تغییرات در احساسات آدمی را دارا هستند. نوار فیلم شامل مواد سلولوئید شفاف، پلی استر، یا استات فیلم پایه بوده که با لایه‌ای از امولسیون حاوی مواد شیمیائی سبک و حساس پوشانیده شده است.

تا زمان ابداع دیجیتال، هزینه‌های تجهیزات حرفه‌ای فیلم و نگاه‌داری آن‌ها نیز از جمله موانع اصلی در تولید، مدیریت، یا بازیگری در فیلم‌های استودیوهای سنتی به‌شمار می‌آمد. سرعت بالا رفتن هزینه‌های ساخت یک فیلم ۳۵ میلی‌متری از نرخ تورم نیز افزون است. تنها در سال ۲۰۰۲ و بنا به گزارش مجله ورایته هزینه نگاتیو فیلم ۲۳٪ افزایش نشان داده است.

تفاوت انواع فیلم ، ویدیو و سریال ، فیلم سینمایی و تلویزیونی ، کوتاه و بلند

این ملاقات، زخمی‌های قدیمی را تازه می‌کند و شرایطشان را از آنچه که هست، سخت‌تر می‌کند. مانکن در کنار روایت داستان عاشقانه به شکاف‌های طبقاتی و تفاوت زندگی افراد در دو سر طیف جامعه می‌پردازد و تماشاگر را با واقعیت‌های تلخ اما تأثیرگذاری روبه‌رو می‌کند. سریال پلیس جوان روایت زندگی یونس، پلیسی تازه‌کار که سرنوشت پیچیده‌ای پیش رویش قرار گرفته است. پدر او (قاضی برجسته دادگستری) به شکلی مرموز به قتل می‌رسد و همین اتفاق، نقطه عطفی در زندگی یونس می‌شود. او که از این فاجعه عمیقاً تأثیر گرفته، به توصیه مادرش و با هدف کشف راز قتل پدر، وارد دانشکده پلیس می‌شود. در این میان، شکست عاطفی حاصل از به هم خوردن مراسم عقدش با دخترعمویش نیلوفر، او را بیش از پیش به این مسیر مصمم می‌کند.

آندره بازن منتقد و هنرمند مشهور فرانسوی معتقد است «سینمای آمریکا قابل ستایش است اما نه به خاطر داشتن این یا آن هنرمند بلکه به خاطر داشتن یک سیستم هوشمند[8]». واژه مووی مختص مخاطب عوام سینما است و چون سود در جلب آنها است کاربرد و استعمال این واژه نیز رو به گسترش است. واژه مووی اصطلاح عامیانه آمریکایی است که از مووینگ پیکچرگرفته شده است و به نوعی مختص آمریکایی ها است. مطالعات نشاتن می دهد آمار کاربرداین واژه در آمریکا به مراتب بیشتر از اروپا و آفریقا و یا حتی آسیا است.

تجهیزات صدابرداری نیز صداهای بَرداری شده را دوبلوری خروجی می‌دهند و همه دیالوگ‌ها با صدای کلفت و خش‌دار ضبط شده است. حیوانات حاضر در محل فیلمبرداری، بخوری شده‌اند و یک گوشه افتاده‌اند. دیگر سینما یک وسیله ساده سرگرمی ساز نیست ، سینما پا را بسیار فراتر گذاشته و تجربه نشان داده ، نادیده گرفتن آن امری غیر عاقلانه است ، چه از سوی تماشاگران معمولی و چه از سوی سیاست گذاران اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جوامع مختلف. درمراحل بعد،تاجران و بازرگانان ایرانی که به کشورهای مختلف سفر می کردند ، همراه با واردات چای و قند روغن، فیلم های خارجی را برای اکران در ایران با خود به تهران می آوردند تا به همراه کراوات، کلاه شاهی و ابزار و اسباب آرایش و مجلات مدل لباس، آن را نیز در بازار ارایه کنند.

روش‌های دیجیتال نیز جهت بازیابی فیلم به کار گرفته می‌شوند، اگرچه کهنه شدن زودهنگام این متدها باعث گردیده که انتخاب آن‌ها (از سال ۲۰۰۶) برای مقاصد حفظ فیلم، به ندرت انجام پذیرد. حفظ و نگه‌داری فیلم از پوسیدگی و خرابی هم باعث نگرانی مورخان فیلم و مسئولان بایگانی از یک سو و شرکت‌هایی که تمایل به حفظ آثار فعلی خود برای دستیابی نسل‌های آینده به آن‌ها (و بالطبع افزایش درآمد) دارند، از سوی دیگر گردیده است. مریلا زارعی در این فیلم نقش نیر را بازی می‌کند؛ شخصیتی که حضورش کوتاه است (حدود ۱۵ دقیقه)، اما تأثیر عمیقی روی داستان و مخاطب می‌گذارد. بازی درخشان او در این نقش باعث شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۲ دریافت کند. درهمین راستا، پیشرفت صدای هم‌زمان نیز باعث گردید تا بتوان صدا را کاملاً متناسب با سرعت فضای صحنه مورد نظر ضبط نمود. همچنین می‌توان صدا را به‌طور جداگانه از فیلم‌برداری تهیه نمود، ولی برای تهیه فیلم‌های اکشن زنده بسیاری از قسمت‌های صدا را معمولاً به صورت هم‌زمان ضبط می‌نمایند.

در هر صورت، تقاضای امروزی تنها این اطمینان را می‌دهد که اکران فیلم‌هایی که بازاریابی قوی بر روی آن‌ها انجام یافته، در سینما تئاترهای درجه یک، کمتر از ۸ هفته دوام بیاورد. این نوع فیلم‌ها معمولاً در ابتدا به صورت محدود در چند سالن توزیع شده و در واقع بر اثر تعاریف مثبت بین مردم و منتقدان، رشد می‌یابند. بر پایه تحقیق صورت گرفته توسط شرکت ابن امرو در سال ۲۰۰۰، حدود ۲۶٪ درآمد بین‌المللی استودیوهای هالیوود از طریق فروش بلیت در گیشه؛ ۴۶٪ از فروش فیلم بر روی نوارهای وی اچ اس و دی وی دی به مصرف‌کنندگان و ۲۸٪ از تلویزیون (پخش کابلی و پرداخت پس از رویت) حاصل می‌گردد. اگرچه اضافه شدن صدا، به سرعت گسترش یافت اما رنگ به تدریج مورد استفاده قرار گرفت.

بخش دوم این مقاله به صورت عمده مدیون مقاله گری رودز در ژورنال فیلم و تاریخ است[1]. در حال حاضر فیلم‌سازان این امکان را دارند که کار فیلم‌برداری و ویرایش یک فیلم، تولید و ویرایش صدا و موسیقی و میکس نهائی را بر روی یک کامپیوتر خانگی انجام دهند. به هر حال، در عین حالی که روش‌های تولید مردمی گشته‌اند، مسائلی مانند بودجه‌بندی، توزیع و بازاریابی هنوز مشکل و در قالب سیستم سنتی انجام می‌پذیرند.

آیا ربات‌های انسان‌نما به تکامل هوش مصنوعی کمک می‌کنند؟

با دانلود فیلم‌ های درجه یک می‌توانیم وارد جایی شویم که در آن می‌شود لبخند بزنیم، گریه کنیم، بخندیم و هیجان‌زده شویم. جایی که می‌توانیم با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کنیم، از عشقشان لذت ببریم و در غم‌هایشان شریک شویم. در آغاز دهه ۲۱ میلادی تلاش‌هایی برای تلفیق فیلم و واقعیت مجازی در جریان است.صنعت فیلمسازی در ایران بیش از صد سال است که راه اندازی شده است.

یکی دیگر ازتفاوت های عمده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بودجه ساخت آنهاست. غالبا اینگونهفرض می شود که فیلم های سینمایی با استقبال بیشتری روبرو می شوند و بودجه بیشتریبه خود اختصاص می دهند. استودیوهای بزرگ سینمایی بودجه های کلانی برایساخت فیلم های سینمایی اختصاص می دهند و با تبلیغات مناسب بینندگان بسیاری را بهسالن های سینما جذب می کنند. بودجه بیشتر طبیعتا باعث می شود که فیلم هایسینمایی تعداد عوامل (بازیگر و عوامل پشت صحنه) بیشتری داشتهباشند و از جلوه های ویژه بیشتری بهره ببرند. بودجه بیشترکیفیت ساخت فیلم اعم از طراحی فضا، طراحی لباس و تدوین را نیز بالاتر می برد. اما آیا امروزنیز شبکه های تلویزیونی بودجه کمتری به فیلم هایشان اختصاص می دهند؟ آیا آنهامخاطبین کمتری دارند؟ این مساله چندان برای من روشن نیست، پس باید یک تحقیق کوچک دربارهبودجه ها بکنم.

{

بیوگرافی مریلا زارعی

|}

اما می دانیم کهامروزه صفحه نمایش تلویزیون ها با کیفیت های بسیار عالی (4K, Full HD) ساخته می شوند و قابلیت تغییر ابعاد تصویر را نیز دارند. از سوی دیگردوربین های فیلمبرداری نیز قابلیت تغییر ابعاد را دارند یا حتی می توان پس ازتولید فیلم با نرم افزارهای مختلف گرافیکی و ویدئویی ابعاد تصاویر را تغییر داد. مهم‌ترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «دوآتیشه» شبکه رادیویی جوان شامل تشکر از محتوای جذاب، درخواست افزایش مدت‌زمان پخش و انتقاد از کم بودن مدت‌زمان پخش برنامه است. مهم‌ترین محورهای نظرات مخاطبان درباره شبکه‌های رادیویی آوا و پیام شامل تشکر از پخش ترانه‌های جذاب، درخواست پخش ترانه‌های شاد، جدید و متنوع و پخش ترانه‌های درخواستی مخاطبان و انتقاد از پخش ترانه‌های تکراری است. سریال دبیرستان خضرا، یکی از سریال‌های ماندگار دهه ۷۰ تلویزیون ایران است که در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ از شبکه ۲ پخش شد. این سریال با پرداختن به دغدغه‌ها و مشکلات دختران نوجوان در دبیرستان دخترانه، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.

فیلم تلویزیونی «قاتلان» ساخته شبکه NBC تنها به دلیل خشونت زیاد در سینما پخش شد و نتوانست به صورت عمومی به صفحه نمایش تلویزیون راه یابد. اما به نظرتان واقعا اینطور است؟ ما در یکی از پست های سایت کلاسی فیلم نشان دادیم که سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» از لحاظ موارد جنسی و خشونت به قدری بی پرده است که حتی منتقدان غربی نیز به سازندگان فیلم حمله کرده اند. امروزه شبکه های تلویزیونی خصوصا در غرب تمام حریم ها را از بین برده اند و هر موضوع و محتوایی را بی پرده و عیان نشان می دهند. او در مدرسه‌ای درس می‌خواند که جلسات نقد فیلم و بحث‌های اجتماعی برگزار می‌شد و همین فضا، جرقه علاقه‌اش به هنر و بازیگری را زد. اولین بار مریلا زارعی با فیلمی از محسن مخملباف به اسم سلام سینما (در سال ۱۳۷۳) در سینما دیده شد.

{

ماجرای ورود مریلا زارعی به دنیای سینما

|}

در ضمن خود نویسندگان این سایت نیز اذعان میکنند که این تنها یک راهنما است و هیچ دلالت قاطعی ندارد. به عنوان مثالمجموعه فیلم های سینمایی «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» یا «ارباب حلقه ها» تنها یک قسمتندارد و لذا راهنما را زیر سوال می برند. همچنین برخی فیلم های سینمایی مانند «قاتلان» (محصول NBC) در سال 1964 در ابتدا به نیت نمایش درتلویزیون ساخته شدند اما سپس تغییر هدف دادند.

پیدایش این وب سایت ها هم تاثیر زیادی بر افزایش و پخش ویدیو کلیپ ها داشت. ˈفیلم فارسیˈبه صورت یک عنصر لایه نگر از سوی برخی کارگردانان به عنوان یک پدیده سرگرم کننده مطرح شد و رژیم پهلوی برای زدایش فرهنگی بر تولید این نوع فیلم ها تاکید داشت. در ابتدای ورود این ابزار صنعتی مدرن به ایران، جنبه سرگرمی آن مد نظر قرار گرفت و سینما عاملی برای سرگرمی توده های مردم بود. سینما، بنا بر تعابیر تاویل کنندگان در طبقات نظری به گونه های مختلف تقسیم می شود که سینمای فلسفی، شاعرانه و ماورالطبیعه از جمله ژانر(گونه)هایی است که منتقدان و تاویل کنندگان بر اساس نوع مصرف، بر روی هر اثر گذاشتند. اگرچه برخی افراد این روزها با نگاه به گیشه و با هدف تجاری کردن سینما، این هنر را به صنعتی درآمدزا تبدیل کرده اند، اما ماهیت و اساس سینما، همان عنصر تاویل پذیری است تا ادراک مخاطب را نسبت به جهان پیرامون تقویت کند. این در حالی است که از منظر ساختاری،فرم و مفهوم بین این دو مقوله تصویری دارای تفاوت بزرگی است و موتیف های این دو مولفه در یک قالب و فرم قابل تعریف نیست.

پایان‌بندی فیلم‌ها اغلب قطعی و مشخص است و مخاطب در پایان فیلم، پاسخ سوالات خود را دریافت می‌کند. از سوی دیگر، سریال‌ها با ساختاری آزادتر و انعطاف‌پذیرتر، می‌توانند داستان‌های پیچیده و چند لایه را در طول فصل‌های متعدد روایت کنند. این آزادی به سریال‌ها اجازه می‌دهد تا شخصیت‌ها را به طور کامل توسعه دهند، جهان‌های پیچیده‌تری بسازند و مخاطب را درگیر یک ماجراجویی طولانی مدت کنند. عوامل دیگری مانند بودجه، مخاطب هدف، پلتفرم پخش و سبک نیز بر تفاوت‌های فیلم و سریال تأثیرگذار هستند. فیلم‌ها معمولاً بودجه بیشتری دارند و به صورت پروژه‌ای تولید می‌شوند، در حالی که سریال‌ها معمولاً بودجه کمتری دارند و به صورت سریالی تولید می‌شوند. فیلم‌ها معمولاً برای مخاطب عام ساخته می‌شوند، در حالی که سریال‌ها می‌توانند مخاطبان خاص‌تری داشته باشند.


فیلم مفت بر برای چه سنی مناسب است